Home      Introductie      Duiven      Prestaties      Nieuws      Foto's      Contact    
 
Nieuws
 

Daar heb je duiven voor

13-1-2017

Mooie eerste zaterdag in september

Na mij vorige week weer voor de eerste keer te hebben gemeld, nu zowaar alweer inspiratie voor het volgende gekrabbel. En dan niet op ijs, maar even een verhaal met forse slagen zoals Sven gemiddeld de 5 km afraffelt. Hét voorbeeld van aanleg en doorzettingsvermogen. Maar dat is andere koek (en zopie), ik wil het nu over wat anders hebben.

Daar heb je duiven voor...

De meesten zullen het wel herkennen, dé momenten waar je duiven voor hebt zijn die, wanneer je er (nog) niet op rekent, je eerste duif zich meldt. De eerste zaterdag in september van het afgelopen seizoen was hier zo'n dag.

Het gaat om Fast Blue 253. Een jaarling duivin die zich als jonge duif al van haar beste kant liet zien met 5 prijzen op 7 inkorven en haar slechtste prijs was de 65e tegen 1811 duiven vanuit Asse-Zellik. Haar beste prijs een 1e tegen 1154 duiven vanuit St. Quentin in Fondclub BWRC, tevens 11e NPO tegen 6.994 duiven.

Maar ook voorafgaand die dag in september al een bijzonder verhaal. Zoals gezegd speelde ze als jonge duif haar prijzen heel aardig. Zo ging ze het seizoen in 2016 eigenlijk direct verder met een 4e in de club tegen 187 duiven. Zodoende werd ze de tweede vlucht 1e getekende gezet. Mis. De week erop van 1e getekende naar 2e getekende. Weer mis. De week daarop hetzelfde verhaal. En zo nog drie weken op rij mis, maar dan niet meer als aangewezen op de inkorflijst.

Ik begreep er niks van. Hoe kon zo'n topduifje zo vaak op rij missen? Wat was er anders als jonge duif en de eerste vlucht?

Het enige wat ik kon bedenken, was dat ze de eerste vlucht nog niet gescheiden was en als jonge duif ook niet. De oude duiven had ik na de eerste vlucht op weduwschap gezet. Dus het enige verschil was dat ze alle zes vluchten die ze op rij miste, vanuit het duivinnenhok ingemand was. Zonder tonen, want dat doe ik nooit voor inkorving.

Om eens wat uit te proberen, wilde ik haar dan maar eens wel gaan tonen voor inkorving. De achtste vlucht was inkorven op vrijdagavond voor de laatste vitesse-vlucht. Nadat ik alle duivinnen en doffers in de mand had, heb ik haar én haar doffer teruggelaten in het hok. Intussen de jonge duiven en kwekers nagelopen met voer en water en haar daarna weggepakt bij de doffer en weer ingemand.

Je kan het wel raden natuurlijk, ze was de volgende dag m'm eerste! Op een vluchtje wat 7 minuten openstond, was ze op mijn hok bijna 3 minuten voor op de tweede. Uiteraard heb ik het ritueel de week erna herhaald. Zo vloog ze na die slechte serie nu vier weken op rij een 4e, 5e, 6e, en 7e in de club en heeft ze niet meer gemist tot de laatste vlucht. Probeer dat nog tien keer uit en het mislukt alle keren. Duivensport...

Maar toen de eerste zaterdag van september

Ik weet niet meer precies wat voor weer het was, maar volgens mij vrij zonnig. De niet meer bestaande Derby-vlucht was om 9:00 uur gelost in Melun, een 420km ergens. De natour om 11:45 los in Moeskroen, de halve afstand van Melun.

Met een aantal letters zaten we vanaf 13:30 paraat voor eerst de jonge duiven en daarna de natour. We hadden immers uitgerekend dat de jonge duiven eerst zouden vallen, want met 1300 meter per minuut zouden ze gelijk komen en de verwachting was dat ze ruimschoots boven die snelheid zouden komen. Om 14:01 zouden de jonge duiven 1400 meter maken en de natour maakte om 14:15 die snelheid.

Ik sta en loop zo'n beetje heen en weer te drentelen, want voor mij duurt wachten altijd (te) lang. Plotseling valt er als een baksteen, zonder een meter teveel te maken, een duif op de klep van de jongen en met één knipper van de ogen zit de duif al binnen, zo'n haast. Ik maak me al lekker, want zo wil je duiven thuiskrijgen, alsof de duivel ze op de hielen zit. 

Gezien het aantal letters, zaten we niet heel dicht op het hok. Dus ik naar het hok om te zien welke er zo'n haast had en zie tot mijn stomme verbazing dat het een oude duif is. Hoe is dat mogelijk? De jongen moesten eerst komen en misschien zouden de natourduiven vanwege kortere afstand dan 50 of 100 meter harder gaan, maar dan nóg moesten er eerst jongen vallen. Ik roep naar de aanwezigen: "Het is een ouwe, dat kan helemaal niet!" Toch zie ik heel duidelijk op de klok de tijd van 13:54:33 staan en het ringnummer van Fast Blue 253.

Dus je verwacht een jonge duif als eerste, dan stuitert er vanuit de lucht een duif bij de jongen naar binnen en staat er een constatering van je 1e getekende van de natour, die normaal altijd bij de ouden naar binnen loopt.

De tijd was achteraf precies goed genoeg om het NPO concours van de jonge duiven met 10 meter per minuut te winnen. Deze constatering was goed voor 1614 meter per minuut, zowat 200 meter harder dan een jonge duif om die tijd gemaakt zou hebben. 

Nog onder de indruk van de enorme haast van Fast Blue 253, realiseer ik me wel snel dat het (te) duurt duurt voor de volgende duif zich meldt. Als die zich laat zien zijn worden het er zes en voordat die over de antenne gaan is het bijna 4 minuten na de eerste. Zijn allemaal jonge duiven.

Ondankbaar dat ik ben mopper ik alleen maar dat ze allemaal van de natour zijn en er nog steeds geen van Melun is. Dat duurt nog wel even, want in de minuten die volgen melden zich totaal 16 van de 23 ingekorfde duiven zich in de natour-uitslag nestelen in zowel de club als Regio. Fast Blue wordt uiteindelijk als 1e afgevlagd in de kring tegen 712 duiven en in de Regio als 5e tegen 2372 duiven.

En Melun dan?

Ook dat liep alleszins behoorlijk af. Toen de wolk van 15 duiven binnen 4 minuten van de natour binnenzat bleek daar twee seconden achteraan ook de eerste van Melun zich te hebben geconstateerd.

In de club goed voor de vijfde 1e prijs (26e NPO) uit het 'Epke koppel' dit seizoen. In totaal 5 van de 9 in de prijzen.

Kortom, voor zulke dagen heb ik duiven.

De laatste vlucht miste Fast Blue 253 overigens, op 6 dagen jongen. Duivensport...

 
<<< Terug
 
 
ACTUEEL
 
Laatste vlucht 2017
9-9-2017
Goed resultaat, slecht gevoel....
lees meer >>
 
Alweer een mooie referentie!
3-9-2017
Ook mooi!...
lees meer >>
 
Trein weer op stoom?
3-9-2017
Tja, zo gaat het dus......
lees meer >>
 
Waar is de logica?
29-6-2017
En waar kan ik inkorven?...
lees meer >>
 
Referenties
26-6-2017
1e Bourges CC Rhenen-Ingen-Elst...
lees meer >>